torsdag 23. juli 2009

24+0

Nå har vi endelig fullført 24 uker og jeg tror jeg skal klare å slappe litt mer av.... nå er jeg lenger på vei enn jeg noen gang har vært... og jeg takker for hver eneste dag. Nå begynner man å nærme seg 28 uker....

Har tatt nytt magebilde i dag.
240 4

Dette står i boka mi for denne uken jeg er inne i nå:

24+0 - 24+6
I begynnelsen av denne uken er fosteret 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig tydeligere. Balanseorganet er på plass i øret, og nå fortsetter ørets struktur å hardnes og modnes. Dermed kan fosteret holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre fordøyelseslydene og lyden fra hovedpulsåren, som ligger like bak livmoren. Vi vet derimot ikke hvor mye av lydene som oppfattes. Husk at fosteret er omgitt av fostervann og har også fostervann i øregangene. Tenk hva du selv hører når du dukker i svømmebassenget.

Respirasjonssystemene utvikles for å kunne puste luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller kvitter seg med karbondioksid enda. Dette skjer gjennom morkaken, via navlestrengen.

Fosterets mål denne uken:
Full lengde: ca. 29cm
CRL: ca. 21cm
Vekt: ca. 680g

I går fikk Ken kjenne spark utenpå magen igjen :)
Også gleder jeg meg veldig til UL på sykehuset på bursdagen min, tirsdag 28.juli. Kommer med oppdatering da.
Håper jeg husker på å spørre om bilder denne gangen.

uke24

2 kommentarer:

  1. Oi som knotten har vokst!! Gleder meg til å se hvem som bor der. Skal du ta 3D ultralyd?

    SvarSlett
  2. Jeg skal ta 3D selvfølgelig.... følger du ikke med på bloggen?? *ler*
    Har bestilt tid den 19.august. Da blir det nok masse bilder og video på bloggen her.
    Gleder oss veldig.

    SvarSlett