lørdag 5. september 2009

31+2

Da er jeg godt inn i uke 31 (eller den 32. uka om man vil).
Formen er helt fin. Vært hos lege denne uka... og jenta ligger selvfølgelig fortsatt i seteleie... hva hadde man trodd? At dette skulle gå helt glætt? Hjerteslagene lå på 140, ødem i beina har gått ned igjen.... følger godt/dårlig vær faktisk.
Blodtrykket opp til 115/60 1.september.... Men merket i går mens vi handlet på Østfoldhallen at det var på kjapp vei ned igjen.

Har nytt magebilde, men det er strengt tatt ikke nytt, og magen har vokst tydelig siste uka... ganske mye også. Nå er det bare en badeball midt foran igjen. Men dette bildet er fra morgenen 29.august og jeg var da 30+2 på vei faktisk.
Ser bitteliten ut faktisk... men det må være synsbedrag... haha...
mindrecimg1548

Tatt et nytt bilde sånn kjappt nå en uke etterpå for å vise at jeg ikke er liten i det hele tatt. Bærer jenta godt inn i ryggen, absolutt. Innvollene mine er tydeligvis svært fleksble.
mindre2 cimg1581

Har merket siste par dagene at magen har sprengt skikkelig, mest på den siden lillejenta ligger. Tydeligvis prøver livmora å lage seg større plass nedi der og magehuden min er ikke helt enig. Vi får se hvem som vinner :S.
Massevis av liv i magen hver eneste dag, og jeg kan bare sitte å se på at magen beveger seg helt på egenhånd :D

Litt om denne uken fra boka mi :D
Fra 31 uker og 0 dager til 31 uker og 6 dager

I begynnelsen av denne uken er fosteret 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det hlres uappetittelig ut, men fostervannet fornyer seg hver tredje time. (kommentar: Jammen ikke rart jeg har vært så innmari tørst siste tiden.....) Ettersom fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Hos de fleste kommer den første avføringen noen timer etter fødselen. Fosteret reagerer gjerne hvis sollys skinner gjenom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyset og kan følge en lyskilde med øynene. Fosteret hiker gjerne nå. Du kan kjenne det som små, rytmiske bevegelser. Hikking er ikke farlig for fosteret. Faktisk bidrar det til å klargjøre lungene for pusting. Når fosteret hikker, presses mellomgulvet sammen og lungevolumet øker. Fosterets pusteøvelser følger gjerne etter en tid med hikking.

Fosterets mål denne uken:

Full lengde: ca. 37cm
CRL:  ca. 27,5cm
Vekt: ca. 1785g



uke31

Begynner å kjenne at ting kanskje snart bør gjøres ferdig hjemme.... Ken må få ut fingern og få opp rullegardina og gardinstenger på babyrommet. Verktøyet hans som lagres der må absolutt flytte.
Teller ned dagene til lønningsdag 20. september så vi får handlet inn det siste vi trenger, om ikke Ken får lønn før det...
Mangler: Badebøtte, overmadrass, ny tykkere madrass til vogna, Gasskluter, håndkler, 2 bokhyller fra Ikea og veldig gjerne en ammepute. Og tørketrommel (om noen har en kondenstrommel til overs... rop ut).
Og om noen kan trylle.... er det velkomment også :-P

God helg til alle blogg-følgere!!

5 kommentarer:

  1. Er ikke lenge igjen nå da! Blir spennende og se hvordan frk ser ut uten for magen og!!
    Se på finn.no om de har noen tørketrommler. Vet at i oslo så er det flere sånne brukt butikker. Kanskje det finnes i fredrikstad også :S

    Klem fra Kine & dyra.

    SvarSlett
  2. Marita Birkelund16. mai 2010 kl. 12:58

    Åååh herlige magen!!!!
    Kjenner jeg misunner deg stort:D
    Heier videre på deg:D

    SvarSlett
  3. Morsomt å se at magen begynner å "stikke seg ut" :-) Og så skjer det jo så utrolig mye de siste ukene - bare vent, du vil bli overrasket! Jeg krysser det jeg har av fingre og tær for at hun snur seg, men nå begynner det jo å bli lovlig trangt der inne ;-/

    SvarSlett
  4. sa moro tonje. Begynner a bli saa stor. gleder meg til min dag kommer. Hvor mange UL har du hatt totallt? jeg folger med men er en av de som aldri legger igjen kommentar saa tenkte kansje det var paa tide aa bare si HEI:)

    SvarSlett
  5. Hei Lise :)
    Tja... antall UL? ehm..... 9-10 kanskje. Unormalt mange fordi svangerskapet mitt regnes som risikosvangerskap, pluss at jeg tok noen ekstra i førsten jeg betalte for selv. Normalt i Norge er vel først en ordinær i uke 17-21 og mulig noen mot slutten om sykehuset ønsker ekstra oppfølging. Men mange som bare har 1 tror jeg. :)
    Masse lykke til snuppa :)

    SvarSlett