torsdag 6. august 2009

26+0 - 14 uker igjen til termin

Nå er vi ved 26 fulle uker og bare 14 uker igjen til termin.

I går var jeg hos legen igjen. Blodtrykk litt ned igjen 100/55, oppe i 71kg,  ødem 1 og hjerteslag på bebbisen lå på 132. Alt vel som legen skrev på skjemaet mitt :) Men jeg må seriøst lære meg å si "bank i bordet" litt oftere... sist gang jeg glemte det var da jeg sa... "nei, jeg har ikke hovna opp noe"... og samme kveld fant jeg ikke anklene mine. I dag kom uttalelsen "nei, jeg har ikke hatt kynnere enda"... og i det jeg klatra opp på benken strammet hele magen seg som en spent badeball, så ble ikke akuratt noe korrekt symfysemål og finne. hehe
Jeg har foressten hatt halsbrann for aller første gang, først kvelden/nattan før i går og i løpet av gårsdagen. Merkligste jeg noen gang har kjent i halsen. Og jammen bra jeg er så glad i melk... haha Tror jeg bare overlever sånn det er foreløpig, for har ikke plagd meg noe etter dette. "bank i bordet"!!!!!

I boka mi står det denne for kommende uke.

26 uker, fra 26 uker og 0 dager til 26 uker og 6 dager.

I begynnelsen av denne uken er fosteret 24 uker gammelt. Hjernebølger aktiviserer hørsels- og synssystemene, og buklene utenpå hjernen (hjernevindingene) utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren. Ryggraden består av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener! Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse og legge godt på seg.

Fosterets mål denne uken:
Full lengde: ca. 31cm
CRL: ca. 22,5cm
Vekt: ca. 945g

uke26
(uke 26+0 - 26+6)

1 kommentar:

  1. Marita Birkelund16. mai 2010 kl. 12:40

    Åsså halsbrann da, æsj å fysj...*fnise*
    Godt å se alt står bra til, er så moro og følge med her:D
    Bare 14 uker igjen nå, det går unna når man har så mange som heier vettu...hihi.

    SvarSlett