søndag 23. august 2009

29+3

I dag er jeg 29+3 og kan jo skrive litt om denne uken i svangerskapet. Vi "hoppet over" uke 28+0 -28+6 egentlig. Så den infoen får dere ikke.....hehe....Kan nevne at forrige uke var lungene klare til å puste luft. Og bebbisens entralnervesystem er såpass mye bedre at de klarer å justere kroppsvarmen selv.

Uken 29+0 - 29+6
I begynnelsen av denne uken er fosteret 27 uker gammelt. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Etter som barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere. Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen.

Morkake veier nå ca. 430g og livmoren er omtrent 10cm over navlen.

Fosterets mål denne uken:
Full lengde: ca.35cm
CRL: ca.25,5cm
Vekt: ca.1430g
uke29



Var foressten hos jordmor på fredag. Det har jeg ikke nevnt :)
Blodtrykk lå på 100/60, ødem 1, Leie på baby er markert med SB som betyr at ho ligger med rumpa ned i bekkenet ihvertfall. Hjerteslag på 140. Kjenner liv hver eneste dag, merkbart mer siste uka... både morgen og kveld og noe midt på dagen. Har også kynnere hver eneste dag, så har fått beskjed av jordmor og følge med og ringe sykehuset om de tar mer tak enn de skal. Ettersom jeg fødte så fort sist ganger, og fordi jeg har født før. Men kynnerne er heldigvis ikke vonde. Jordmor påstår jeg har bredt og fint bekken og født til å føde.... så vi får nå se da....

Ellers er formen egentlig veldig bra. Er noe stiv om morgenen i hoftene, men usikker på om det er bekkenløsning eller bare ledda mine som er vanskelige. Noe vondt i korsryggen/ryggen når jeg legger meg om kvelden, men legger ikke oe merke til det før jeg legger meg. Også NULL ankler... Er et bilde fra tidligere i sommer...men er tilbake der igjen nå.
Veldig glad for at noen oppfant de grusomme crocksene, for ellers hadde jeg ikke hatt sko å gå i.... haha
cimg1220

Men utover det så er alt kjempebra forelpig. Sover godt om nattan og sånn. Skal litt mer til enn sparking i magen for at jeg skal miste nattesøvna ;)

1 kommentar:

  1. hæhæ snæsne ankler mor!!!!

    det er fordelen med å være feit.. hahah! har ikke mistet noe man aldri har hatt vettu:P

    SvarSlett